Pari vuotta ennen kuin ensimmäinen psykoosini puhkesi olin hukkumassa erilaisten uskontojen ja enkeli/kanavointihömpän sekasotkuun. Kävin yhdellä kanavoijalla ja yhdellä ennustajalla. Kuuntelin sellaisten ihmisten juttuja, jotka olivat mukana näissä "hörhötyksissä". Siitäkös kammo puhkesi, kun ennustaja katsoi minua syvälle silmiin ja sanoi "sinä teet jotain suurta"....Apua....Uskoin todella tuon jutun ja aloin pelkäämään. Mitähän suurta minä teen....ahdistuin tosi paljon. Ja tähän päivään mennessä en tosiaankaan ole mitään maatamullistavaa tehnyt, mutta toki psykoosissa olen kuvitellut niin. Tuosta jutusta on aikaa ainakin seitsemän vuotta.

Kaikenlainen valaistumisen tavoittelu ja yritys kuulla Jumalan ääntä sotki kyllä minulta pollan. Luulin, että voin itsekin omista ajatuksistani kanavoida jotenkin Jumalan puheen. Jäin miettimään, että mistä tiedän milloin Jumala puhuu ja milloin minä itse ajattelen. Sitten aloin pelkäämään kaikkia mahdollisia pahoja henkiä, joista tuttavani Helluntaiseurakunnassa ja myös nämä meedioystävät puhuivat.....Voi Jeesus sentään sitä sekoilua...Tämä onneton ihmislapsi pyörittää päässään ajatusta, että omissa ajatuksissa on muka Jumala ja demonit....Ja kaiken aikaa se oli pelkkää omaa ajatusta...omaa tajunnanvirtaa. Sitä taidetaan sanoa sisäiseksi puheeksi.....

En voi muutakuin nauraa itselleni, kun muistelin ohjeita...."Hengiltä pitää kysyä, että tunnustaako ne Jeesuksen Herrakseen"....minä kysymään omalta sisäiseltä puheeltani sitä asiaa. Se oli kamalaa pyöritystä se. 

Kävin vastikään terapiassa ja toinen terapeuteistani sanoi minulle suoraan että:"Käytä maalaisjärkeäsi". Ja hän oli tosiaan niin oikeassa. Joku ruuvi lähti nimittäin sillä hetkellä liikkumaan oikeisiin uomiinsa. Ja illalla sitten kolahti sinne paikkaan, mistä se oli aikanaan lähtenyt vääriin asentoihin. Uskokaa tai älkää, olen ns.terveenäkin jaksona... ihan näihin päiviin asti kuvitellut, että Jumala puhuu ihmisille ajatusten kautta. Ja olin todella huojentunut, kun tajusin että oma ajatushan se siellä on raksuttanut kaikki nämä vuodet läpi parin psykoosin jne....

Minulla oli terapiassa mukana eräät kortit...sellaiset yksisarviskortit (vähän niinkuin tarot-kortit). Olin palauttamassa niitä oikealle omistajalleen ja siksi ne sattuivat mukaan. Tarkastelimme niitä yhdessä terapeutin kanssa. Ja tosiaankin...Kortit olivat sitä laatua, että niillä voi herkässä tilassa oleva ihminen alkaa saada psykoottisia oireita. Herkällä tilalla tarkoitan vaikkapa ihmistä, joka on toipumassa psykoosista.

Jos voisin jotenkin neuvoa tunneherkkiä ja haavoittuneita ihmisiä, niin kehottaisin pysymään erossa kaikesta huuhaasta...Vetämään selkeät rajat. En voi tietenkään sanoa, etteikö joku ihminen voisi hyötyäkin noista jutuista...meitä on moneen junaan. Kyllä totuus kuitenkin on jossain muualla. Pääasiassa tämä hömppäusko on rahastusta. Se on myös niille ihmisille (joitain poikkeuksia lukuunottamatta), jotka ovat näitä meedioita, oman egon ja aseman pönkittämistä. Halutaan nähdä itsensä erityislaatuisena ja selvänäköisenä. Itse en koskaan ole saanut näiltä ennustajilta sellaista tietoa, joka olisi jotenkin mullistanut elämääni. Minulle on sanottu siellä asioita ja suurin osa ennustuksista (yhtä helppoa arvausta lukuunottamatta) on mennyt ihan metsään.

Miksi näille ennustajille sitten mennään? Itse olin todella lohduton ja lapsuuden traumani vaivasivat minua. En oikein tiennyt mitä minun tulisi elämässäni tehdä. Kaipasin tukea ja vahvistusta. Halusin myös varmistusta, että jotain minua suurempaa on olemassa. En saanut vastausta mihinkään näistä asioista. Sensijaan sain itseni lopulta aivan sekaisin.

Mutta mitä tehdä, jos itsekin on henkisesti jollain lailla herkkä??? On vaikeaa lakata uskomasta kokonaan Jumalaan, kun on joskus kokenut jotain todella erikoista. Silloin kun olin vielä täysin terve, näin unen joka toteutui juuri sellaisena kuin se näyttäytyi minulle. Uni ei ollut siis mikään symbolinen vaan kaikki ihmiset ja asiat ja tapahtumat kävivät täsmälleen siten kuin ne näin. Itse en ollut vaikuttamassa näihin tapahtumiin, joten en ollut ohjaamassa tilannetta...Tämän lisäksi terveenä ollessa sain usein etiäisiä ja näin pari muutakin unta, jotka toteutuivat.

Olisi jotenkin helpottavaa, jos minulla ei olisi noita kokemuksia, koska silloin voisin helpottuneena luopua kaikesta uskosta näkymättömään maailmaan ja tuonpuoleiseen. Nyt se on jotenkin vaikeaa. Joutuisin kieltämään kokonaan oman henkisen puoleni ja en usko senkään olevan terveen ihmisen touhua. Toinen terapeuteistani neuvoi minua, että ota sieltä se tieto vastaan, joka siltä annetaan, mutta älä yritä "tonkia" sieltä ominpäin mitään.

Vaikka minulla nuo kokemukset ovatkin, en lähde väittämään että olisin jotenkin erikoistapaus. Luulen, että melkein kaikilla ihmisillä on jotain tuollaisia kokemuksia. Ne ovat todellisia juttuja ja ehkä niiden todellisten kokemusten vuoksi ihmiset alkavat sitten uskoa myös näiden ns.henkisyyden ammattilaisten juttuihin. Fakta on kuitenkin se, että jos Luoja ja näkymätön maailma ovat olemassa, niin ne eivät ole ihmisen hallittavissa. Tämä maailma tuskin suostuisi siihen, että joku rupeaa tekemään heidän kauttaa bisnestä.

Nyt kun oikein tarkasti ajattelen, niin tajuan, kaikki oma henkisyyteni (myös enneunet ja etiäiset) loppuivat kun menin mukaan näihin hömppäjuttuihin. Tilalle tuli psykoottistyyppinen ajattelu ja oudot merkityselämykset.

Tein itseni kanssa sopimuksen. En enää usko demoneihin, kuten ennen psykoosejani. Jonkinlainen näkymätön ja "suuri tuntematon" on olemassa, mutta minun ei tarvitse tietää millainen se on. Minun ei enää tarvitse lukea kymmeniä kirjoja ja uskoa toisten ihmisten käsityksiä käsittämättömästä. Minä uskon, että tuo maailma on pelkästää hyvä. Kaikki pahuus ja paholaiset ovat ihmisten keksintöä. Ne on keksitty ihmisten pelotteluksi. Eniten niistä keksinnöistä kärsivät mieleltään herkimmät ihmiset. Siinä on kaikkien huuhaamanaajien sitten helppo alkaa suorittamaan paholaisten ulosajoa, kun on ensin saatu ihmisraukka uskonnolliseen psykoosiin.

Demoneista vielä sen verran....jos joku on aiheesta kiinnostunut. Olen sen verran lukenut, että sain selville demonien kristinuskossa olevan peräisin muiden uskontojen piiristä. Kun kristityt ovat pelänneet jonkun muun uskonnon jumalaa (kaikki vierashan on pelottavaa ja tuomittavaa...eiks nii), he ovat ottaneet tämän jumalan nimen ja luokitelleet se demoniksi. Taiteessa paholainen kuvataan myös eräästä luonnonuskonnosta peräisin olevan jumalan ulkomuodon mukaan. Tämä mielstäni todistaa sen, kuinka kaikki sulautuu yhteen yhdeksi suureksi keitokseksi. Juice muuten laulaa osuvasti: "Jos piru mahtuu mukaan suureen pyhään teokseen, kai Jumalan voi kirjoitella epäpyhään seokseen?" Siinäpä osuva ilmaus kristinuskon ja Raamatun synnystä.